أخبارثقافة و فن

فيديو- فيفي عبده: حمّلوني هزيمة المنتخب.. ما العرب والبلد اللي بتطحن البُن خرجوا!

فيفي عبده: مصر خسرت من قبل ما نروح وبعد ما رحنا.. يا ريتني مُت قبل ما أروح

زحمة

قالت الفنانة الاستعراضية فيفي عبده، إنها لا تحب الحديث في السياسة أو الدين، مضيفةً: “أنا بحب اللعبة الحلوة، وعمري ما فكرت إني هتفرج على ماتش كامل إلا في روسيا”.

وأضافت خلال حوارها في برنامج “العاشرة مساء”، على قناة “دريم”، مع الإعلامي وائل الإبراشي: “العالم كله محمّلني خسارة المنتخب طب ما المنتخب اللي بيطحن البن ده اسمه إيه”، ليرد عليها الإبراشي: البرازيل؟ فقالت “أه اسم الله عليك ما هو طلع هو كمان الله”.

وقالت عما أثير عن تأثير بعثة الفنانين على اللعيبة “أول مرة أشوف اللاعيبة مع اللي شافوهم، ورسول الله إحنا ما شوفنا اللاعيبة إلا في الملعب غير مع اللي شافوهم في الملعب، شوفتهم في الشاشة بس.. إيه الإجرام اللي أنا عملته”.

ليرد عليها مقدم البرنامج ممازحًا، وقال: “وآخر مرة إن شاء الله”.

وتابعت: “كل المنتخبات خسرت، المنتخبات العربية، وحتى اللي بيطحنوا البن، وكله روح”.

وقالت فيفي عبده إن هجوم الناقدة ماجدة خير الله على وفد الفنانين الذي سافر لتشجيع المنتخب المصري في روسيا: “افتراء.. عيب تتكلمي علينا بالشكل ده.. ماجدة خير الله لو تلقت دعوة للسفر لروسيا عشان تشجع المنتخب كانت هتسافر.. خدي كيس لب واقعدي على جنب.. لو تمن التذكرة لروسيا مضايقهم مستعدة أدفع ثمن 10 تذاكر وبرضه مش هسيب حقي”.

وأضافت “سنتابع القضية المقامة ضد ماجدة خير الله، والقضاء سيفصل بيننا وبينها”، مشيرة إلى أنها تقدمت للدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية بشكوى ضد خير الله عقب هجومها على وفد الفنانين المصريين الذي سافر لتشجيع المنتخب المصري في مونديال روسيا.

وتابعت: “لو التذكرة مضايقة الدنيا، أنا هدفع ثمن 10 تذاكر، وكل فنان يدفع تذكرته ومش عاوزينها بس إحنا مش سبب خسارة المنتخب، ويا ريت ما روحت ويا ريتني مت قبل ما أروح أشجع”.

واستنكرت فيفي عبده، الهجوم الحاد على وفد الفنانين الذي سافر لتشجيع المنتخب المصري في روسيا، قائلة: “حاسبوا اللاعيبة والمدرب عن الخسارة في كأس العالم.. من حقي كفنانة أن أسافر لتشجيع منتخب مصر.. ولو تمن التذكرة لروسيا مضايق الناس مستعدة أدفع ثمن 10 تذاكر”.

وأضافت “اللاعيبة ماكانوش بيلعبوا كويس قدام فريق كل اللي فيه طوال.. أنا ماليش أساسًا في الكورة بس بشجع اللعبة الحلوة.. وكنت في المدرجات باقرأ القرآن عشان المنتخب يفوز”.

وتابعت: “لبسونا خسارة المنتخب.. مش إحنا سبب الخسارة.. يا ريتني ما سافرت ويا ريتني مت قبل ما أروح أشجع”.

الوسوم

مقالات ذات صلة

إغلاق