سياسةفيديو

فيديو.. إبراهيم عيسى عن قانون العبادة الموحد: عايزين كنائس بدون صلبان؟

فيديو.. إبراهيم عيسى عن قانون العبادة الموحد:عايزين كنائس بدون صلبان؟

قال الإعلامي إبراهيم عيسى إننا أمام حكومة متحيزة للسلفيين، وأضاف أن الصور المليئة بالابتسامات والأحضان التي تجمع رئيس الوزراء شريف إسماعيل والبابا تواضروس هي “كلام للصور، مش كلام حقيقي.”

وأضاف عيسى خلال برنامجه أمس على قناة القاهرة والناس، مشيرا إلى قانون دور العبادة الموحد المطروح الذي اقترحته الحكومة هذا العام: “فيه قانون بيقول لمسيحيي مصر، ماتعلقوش صلبان على كنائسكم، أصله بيضايق أهل القرى. بيضايق السلفيين. إحنا وصلنا للقاع وما زلنا نحفر.”

وتابع عيسى “في إنسان في الدنيا يتكلم عن كنيسة بدون صليب.. صلاة المسيحيين بتزعجكم في إيه؟ لو أزعجت متطرفين متسلفين، الدولة تمشي على هواهم؟ لا يبقى بتزعجكم إنتم شخصيا بقى.. نتكلم على المفتشر، مش هنضحك على الناس بكلمتين، مش هنلون الصورة وحقيقتها سودا. إنتم عاوزين تحبسوا الناس عشان أفكارهم، إنتم مستبدين ومتطرفين. إنتم عاوزين تمنعوا الصليب عن الكنائس ناقص تقولوا لمسيحيات مايلبسوش سلسلة بصلبان والمسلمة تلبس سلسلة بمصحف.”

وقارن عيسى بين الهجوم الذي يمارس ضد أي إجراء غربي نعتبره ضد الإسلام ونقول “اضطهاد للدين وللإسلام، وأنت هنا تضطهد زي ما أنت عاوز. لأن عندك فصام في الشخصية مجتمع عنده فصام في الشخصية دولة عندها فصام في الشخصية الدستور بيقول حاجة وهي ماشية في اتجاه تاني خالص.”

مقالات ذات صلة

إغلاق