إعلاممجتمع

بالفيديو: فضيحة طبية وإعلامية: عمرو الليثي يستضيف طبيبة “لعلاج” شاب من “المثلية الجنسية”

زحمة- بالفيديو: فضيحة طبية وإعلامية: عمرو الليثي يستضيف طبيبة “لعلاج” شاب من “المثلية الجنسية”

استضاف برنامج “بوضوح” الذي يقدمه الإعلامي عمرو الليثي في حلقة الأحد الماضي، 8/11، د.رشا الجندي، الطبيبة النفسية ، لما قال البرنامج إنه “علاج” لشاب  “مثلي” الجنس ، 26 عاماً، استخدم اسما  مستعارا لرغبته في كتمان هويته .

بدأ الليثي سؤال علاء عن سبب وجوده في الحلقه وهو ما أجابه ” تعبت والله يا دكتور . تعبت، تعبت، اتخنقت..وروحت لدكاترة نفسيين كتير”

وطلبت منه د. رشا الجندي أن يتحدث عن نفسه وبداية الأمر

“من زمان من وانا صغير .. مشكله صعبه.. بس انا كنت عادى زي أي طفل.. كان واحد صاحبي أكبر مني في السن ابتديت معاه العملية دي..الواحد كبر وكبرت معاه الرغبات.. المشكله كبرت معايا بقي ادمان زي المخدرات.. اتجوزت بس اطلقت عشان مش عارف امارس حياتي الطبيعية..في حاجات غلط..غضب ربنا نزل عليا.. حاجات كتير باظت..

يعني انت عايز تتخلص من “الشذوذ الجنسي” .. انت أصلاً إزاي بتجيب منين ناس بتعمل معاه كده؟

“التجمعات في كل حته .في ميدان رمسيس مثلاً.. الناس دي بتبقي معروفه.. في معامله في الدخله بتاعتي أغلبهم مدمنين…بابتدي صحبيه معاه..وهو عارف انه كده..فاهمه فعادي بقا..ابتديت صحبيتنا وبتاع..”

ممكن تعمل ده في حد غصب عنه انت ممكن تتعدي على حد بالاغتصاب ولا برضى الى قدامك؟

ده أنا للاسف مدمن ترامادول فمكنتش في حالتي الطبيعية… وكاان في طلب ماديات ومكنش معايا.. المهم اني سايستك لحد ما كده..حصلت مشاجره وعورته..كلحاجه ممكن تتخيليها أنا عملتها بسبب الموضوع ده..”

انت قلت ان في حد عمل معاك الموقف ده وانت صغير، احكهولي

كان عندي 7 سنين وكان جارنا ,وكان بيبات عندنا عادي ووالدي في الشغل عادي.. وفي الوقت ده مكنش في غير والدتي.. الهزار قلب بجد ..واديقت فقعد وهو بيلعب معايا بلاي ستيشين يقولي انت مبتعملش حاجه غلط وكل الدنيا كده… محبتش حد يعرف حاجة عشان والدي ووالدتي شداد..وبعد ما نقلنا بقيت أنا كده زيه وبقيت اعملفي غيري الي اتعمل معايا.. مراتي شكت بسبب واحد اني بطلب طلبات غريبه والحياة بقيت واقفه وغضب ربنا نزل وبقيت اضربها وبعد ما خلفت مقدرتش اصارحها وبعدين طلقتها..واتجوزت تاني.. وسيبتها.. ومعنديش منها أولاد..”

وعند سؤال الليثي له عن اعتداءه على احد لممارسة الجنس وكم مرة؟

، اجاب بأنه اعتدى على أطفال وشباب سبع مرات تحت تهديد سلاح

ونصحته الطبيبه النفسيه بالزواج..مشيرة إلى أن أكثر من تم علاجهم من المثلية الجنسية أفادوا بأن أكثر ما ساعدهم شيئين؛ التحليل النفسي بأن نمقوم بمسح  تلك المواقف من عقله حتي لا يكون لديه مبرر لقيامه بالأمر مع تدعيمه دينياً ” انت لو عملت كده يعني السما والأرض، يعني ربنا بيبقي لعنك.. بتقويه دينيا..  زي علاء والحالات المشابهه مينفعش يتساب لوحده.. لأنه هيبقي تحت تأثير المخدر..أو هيبقي تحت رغبه أقوى منه غريزة أو رغبه أقوى منه .. بلاش نسميها غريزة لأن ربنا مش خالقه بيها و الأهم من ده أنه قبل ما يجي الجلسة دي لازم يتكشف عليه طبياً، هل الموضوع نفسي ولا هل هو الموضوع طبياً فيه هرمونات..”

،،،،،

ومن المعروف أن “المثلية الجنسية” قد تم إزالتها من قواميس الأمراض منذ سبعينيا ت القرن العشرين، ولم تعد تعتبر “مرضا” ولا اختيارا بل “تفاعل لعوامل بيئية وبيولوجية”.

الوسوم

مقالات ذات صلة

إغلاق