سياسة

السيسي في مؤتمر الشباب: “احنا غلابة.. والفقير ماعندوش غير الشغل والصبر”(فيديو)

السيسي في مؤتمر الشباب: ” الفقير ماعندوش غير الشغل والصبر”

hj

زحمة 

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي “اشتغلوا، لازم نشتغل ونبني ونعمر، لأن الفقير ماعندوش غير الشغل والصبر”.

وأضاف السيسي مساء الثلاثاء خلال المؤتمر الدوري الوطني الثالث للشباب بالإسماعيلية “حتى لو كانت موازنة مصر تريلون جنيه، في دول عدد سكانها أقل منها وموازنتها أكتر من الرقم ده. علشان كده قلنا لن نبيع الوهم للمصريين. سنبني ونعمر ونشتغل، لأن الفقير ماعندوش غير الشغل والصبر. إحنا غلابة. لو عايزين ترضوا بغلبكم أنا مارضاش به. أنا عارف كل المشاريع اللي في البلد، وعارف إنها هتغيرها ويكبرها، لكن نصبر ونستحمل”.


كما قال السيسي “الشغل موجود وأنا عارف أنا باقول إيه، اللي عايز شغل بيشتغل. أتمنى أوفر لك الشغل اللي نفسك تشتغله، لكن فيه شغل في البلد لأن ده أمر أنا حرصت عليه في الثلاث سنوات اللي فاتوا على ده. في “جبل الجلالة” وحده بيشتغل 80 ألفا، وبيرجعوا لأهلهم بمرتباتهم”.

ولدى سؤاله عن ماذا سيفعل في حالة عدم نجاحه في الانتخابات الرئاسية القادمة، أقسم السيسي ثلاث مرات “أقسم بالله العظيم لو المصريين مش عايزيني مش هقعد ثانية في المكان ده”، مضيفًا “لن أكون موجودًا في هذا المكان رغمًا عنكم، ولن أزيف انتخابات علشان أكون موجود في الحكم. أقسمت بالله ثلاث مرات وأرجو أن يصل صدقي إليكم لو كنت صادقا. المُلك عطاء إلهي (قلّ اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء)”.

وأشار السيسي خلال حوار المؤتمر الذي جمع عددا من الشباب من مدن القناة وسيناء إلى أن السلطات تكتشف أنفاقًا طولها 3 كيلو وعمق 35 مترا في سيناء “أنفاق مش تمشي بني آدمين ولا تدخل عربيات. وده مالوش علاقة بأهلنا اللي في سيناء”.

كما قال السيسي خلال المؤتمر إن الحكومة أوقفت تصدير السمك للخارج للسيطرة على ارتفاع الأسعار “كنا نصدر سنويا 40 ألف طن أسماك. خلال أول ثلاثة أشهر من هذا العام صدرنا 120 ألف طن، ولذلك أصدرنا قرارا بإيقاف السمك للخارج، وذلك لأن تعويم الجنيه ترتب عليه زيادة حجم التصدير”.

وتابع السيسي “نحاول ضبط الأسعار بس استحملوا يا مصريين شوية”.

كما أعلن السيسي أن عام 2018 سيكون عام ذوي الاحتياجات الخاصة.

 

مقالات ذات صلة

إغلاق