أخبارسياسة

“السيسي”: الأجور زادت لـ230 مليار جنيه.. وبنستلفهم

السيسي: الاصلاحات الاقتصادية تأخرت 40 عاما 

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن الإصلاح الاقتصادي خطوة تأخرت 40 عامًا، وظلت تتأجل حتى كادت البلاد تسقط في هاوية انهيار اقتصادي، مؤكدا أن الإصلاح ضرورة حتمية من أجل أن تتمكن الدولة من الوفاء بالتزاماتها تجاه الأجور والمعاشات والصحة والتعليم وغيرها في ظل العجز المتزايد في الموازنة العامة. 

وأضاف السيسي خلال مؤتمر (حكاية وطن) مساء الأربعاء “عايز أقولكم إن المرتبات زادت من 2011 حتى الآن، من 80 مليار جنيه لـ230 مليار جنيه تقريبا،  وإحنا بنستلفهم وهانفضل نستلفهم وهانفضل نستلفهم. ولو أنا بستلف 150 مليار جنيه، وبفائدة من 15% لـ20% الرقم هايتضاعف خلال خمس سنوات لـ300 مليار جنيه، وخلال خمس سنوات آخرين لـ600 مليار جنيه، إحنا بنستلف الأجور دي وبندفع الفائدة بتاعتها، ولا نستطيع أن نتوقف عن دفع الرواتب والمعاشات لأنها في الآخر أجور ملايين المصريين”.

وتابع “أنا بتكلم على المرتبات فقط، لا بتكلم على دعم ولا أي شئ آخر، حد يسألني الحل إيه؟ ملناش خيار تاني غير نستلف كل سنة وندفع فوائده. حد يقولي أعمل إيه لما حد يسألني أنت استلفتم ليه وكل الديون دي؟”

وأوضح” لو كنت سبتها للي بعدي كانت اتخربت وكانت هاتبقى خيانة، مش عايزها تضيع معايا ولا مع غيري، عشان كده اتخذت قرار الإصلاح رغم  إن كل التقديرات كانت تنصح بإرجاء القرار لمرحلة مقبلة أو رئيس جديد”.

مقالات ذات صلة

إغلاق